torsdag, maj 03, 2012

Feta mackor

Ja, så får de heta, för det är mycket fett och lite kolhydrater i de här mackorna!

Jag utgick från Erikas ostfrallor som jag gjort innan men gjorde om receptet lite idag. Jag tyckte det fanns utrymme för betydligt mer vätska i receptet och jag valde att fylla ut med 100 g extra smör. Kokosnötsmjöl är fantastiskt, det kan verkligen binda ihop mycket och det ger verkligen karaktär till det här brödet trots att man bara använder 1 dl (men det måste vara ett kokosnötsmjöl med låg kolhydrathalt).

Sen går ju lchf-bröd ofta så snabbt baka. Jag bakade till min frukost i morse, då vill man ju att det ska gå lite fort. Mycket gott blev det också och det här står man sig nog riktigt ordentligt på!

200 g smör
5 ägg
1 dl kokosnötsmjöl
0,5 dl pofiber
1 msk krossade eller hela linfrön
1 tsk fiberhusk
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
Valfri topping, t ex solroskärnor

Smält smör och vispa äggen ordentligt för sig.
Blanda alla torra ingredienser för sig.
Rör ner äggen i smöret och sedan de torra ingredienserna. Rör om ordentligt.
Låt smeten vila ett par minuter.
Häll sedan ut den på en plåt med bakplåtspapper. Forma till ett stort, 1 cm tjockt bröd.
Toppa med det du vill.
Grädda cirka 12 minuter på 200 grader.

Sedan kan man skära ut bröden. För mig blev det 9 bröd. Och det blev mums!

3 kommentarer:

Unknown sa...

Så gott med kokosnötmjöl! Jag brular också använda det! :)
Ha en fin dag!
kram
//Lana

Unknown sa...

Brukar, menar jag så klart! ;9

Theresia sa...

:)