måndag, juni 04, 2012

Kolakakor

Åh wow vilka goda kakor jag bakade ikväll. Jag försökte få till något segt, vilket är svårt att lyckas med när man bakar lchf. Men de här blev faktiskt ganska sega. En riktigt god, seg, ni vet sån där snittad kolakaka var mitt mål. Ibland när jag bakat vanliga kolakakor har de inte blivit segare än de jag bakade ikväll.

100 g smör
1 dl (eller mindre) sötrix 
2,25 dl mandelmjöl (jag mixade själv av oskalade mandlar)
1 ägg

Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sötningsmedlet, sedan mandeln och ägget. Rör om och låt det hetta upp.

Häll smeten i tre avlånga kakor på längden på en plåt.

Grädda i 13 minuter på 175 grader.

Snitta kakorna när de svalnat lite. Förvara i kyl eller frys.

Jag tror också att det här receptet passar jättebra till en knäckig tårtbotten eller om man vill ha kaksmulor/krisp till någon efterrätt.



Inga kommentarer: