torsdag, september 27, 2012

Glass gjord på kokosmjölk, och kladdkaka

Nu har jag testat tre varianter - svarta vinbär, mango och hallon, och det blir verkligen så gott!

1 del frysta bär eller frukt
1 del kokosmjölk
lite vaniljpulver

Kör runt allt i matberedare (med knivar) eller mixer. Ät glassen genast eller låt den stå i frysen några timmar. Den är helt klart godast om man äter den innan den blivit djupfryst.


Vi åt mangoglassen tillsammans med en kladdkaka som också den var helt ljuvlig och kombinationen var helt rätt.


Jag utgick från det här receptet till kladdkakan men gjorde den mjölkfri.

50 gram ister
50 gram kokosfett
100 g mörk choklad
2 ägg
1 dl kokosmjölk
2 msk kakao
3 msk sötrix (erythriol)
1 tsk vaniljpulver

(Om man tar en 70%-ig choklad och bara 1 msk kakao tror jag kakan blir tillräckligt söt utan sötningsmedel. Annars tar man en choklad med högre kakaohalt.)

Smält fettet på låg temperatur och lägg i chokladen så det smälter ihop. Tillsätt grädden.
Vispa äggen och sötningsmedlet pösigt. Blanda ihop smetarna och blanda, tillsätt vaniljpulvret och prova dig fram med kakao beroende på hur starkt man vill ha.
Grädda i 6-8 minuter på 225 grader.

Låt kakan kallna innan du äter den. Den blir lite moussig, vilket är hur gott som helst!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Glassen låter ju otroligt gott! Det måste jag testa! :)
Ha en fin kväll!
Kram kram
//Lana

Jessica sa...

Tack för tipset med glass på kokosmjölk. Min dotter älskar glass men som mamma är jag lite orolig över allt socker. Måste testa det här receptet :D Tack!!